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Fukuoka City
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LastUpDate: June 4, 2015
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Hakata Culture vol.100


Getting Ready for a New Waterfront

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At the northern end of Fukuoka City lies Hakata Port, the city's ocean gateway. Every year, two million visitors pass through the port, making it Japan's busiest passenger port for 21 years in a row!  It is also the largest international container terminal in Kyushu by volume of freight handled. In more recent years, large cruise liners have started stopping at Hakata, and when they do, the city bustles with Asian tourists.


Last year, cruise ships made 99 port calls to Hakata Port, the most in Japan, and the number of cruise ship passengers reached a record high of 420,000. This year, the port expects to welcome 200 cruise ships, or more than double last year's record number. Until now, immigration processing at the port took a great deal of time, but with the opening of a new cruise ship terminal this year, up to 3,800 passengers can be processed in one go, making the port an even more attractive destination for large cruise liners.


However, there are not enough berths for large cruise ships, and the container terminal is getting increasingly busy as more and more ships continue to dock there. For this reason, City Hall has begun redeveloping the entire Waterfront district, including Chuo and Hakata Wharves. Work on a new convention center to the south of Marine Messe will be completed in five years, and new transportation and shopping facilities are also scheduled to open.


Despite its proximity to the city center, the Waterfront is not a very popular destination among city residents, but many of the world's best cities have attractive waterfront districts. With the help of the private sector, Fukuoka hopes to turn its Waterfront into an enjoyable destination for both foreign visitors and local residents alike.



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新しいウォーターフロントを目指して

 福岡市の北側には海の玄関口・博多港があります。博多港は年間200万人もの乗降客が行き交う日本有数の港で、なんと乗降数は21年連続で日本一。また国際海上コンテナの取り扱い量も九州一を誇ります。さらに近年では大型クルーズ船が立ち寄るようになり、クルーズ船の寄港時には街中でアジアを中心とした海外の観光客を見かけることも多くなってきました。

 博多港への昨年のクルーズ船の寄港回数は日本一の99回で、乗降人数も過去最多の約42万人。今年はさらにクルーズ船の寄港回数が倍以上の200回になると予想されています。これまでは出入国手続きにも時間がかかっていましたが、今年新たにクルーズセンターがオープンしました。最大3800人の受入れが可能で、円滑な出入国手続きや大規模なクルーズ船の発着もできるようになりました。

 とはいえ、大型クルーズ船の停泊場所が不足しているのは事実です。また、増え続けるコンテナ船のターミナルも混雑しています。そこで福岡市では、都心に近い中央ふ頭や博多ふ頭などのウォーターフロント地区の再整備を始めました。5年後にはマリンメッセ福岡の南側に新しい展示場が完成するほか、交通や商業施設を含めたさまざまな再整備が行われる予定です。

 福岡の都心部と博多港は意外に近いのですが、市民にとってはあまり身近な場所ではありません。世界の魅力的な都市は、魅力的なウォーターフロント地区を持つ街が多いように思います。福岡のウォーターフロント地区も、海外からの観光客だけでなく、市民も日常的に利用して楽しめる空間になることが期待されます。そのために民間事業者のアイデアも生かして再整備が行われる予定です。