LastUpDate: October 7, 2022

Hakata Culture vol.188

Continuing Development of the Hakata Station Chikushi Exit Area

Continuing Development of the Hakata Station Chikushi Exit Area

The Hakata Connected project is underway around JR Hakata Station, the gateway to Kyushu, to create a renewed sense of liveliness and new jobs and to enhance circulation to and from Hakata Old Town. The area covers a 500m radius from Hakata Station, but until now, the main area of development has been the Hakata Exit, where Hakataekimae-dori Ave. leads to Canal City. Development efforts are now moving to the area around the Chikushi Exit, where the Shinkansen terminal is located.


One of these projects is the redevelopment of the plaza in front of the Chikushi Exit. Pedestrians, cars and buses used to crisscross in this narrow space, but the sidewalks were widened from 5m to 12m to make it easier for people to walk. In addition, an awning was installed around the plaza so that people can walk around the outside of the station without getting wet from the rain. The road, which used to accommodate a mix of regular cars and taxis, now has separate flow lines and a dedicated taxi boarding area. What’s more, walking is now safer and more comfortable outside of the Chikushi Exit.


Hakata Connected also plays a role in promoting the reconstruction of aging buildings, and various bonuses have been established to incentivize these efforts. For example, regulations have been relaxed and tax incentives were established, such as allowing a maximum increase in floor-area ratio up to 50% for buildings that contribute to enhanced liveliness with added plazas that create connections among people.


Hakata East Terrace, the first building to be built under this system of deregulation,
is an office complex that occupies the former site of a large bowling alley, and it lies only a few minutes' walk from the Chikushi Exit of Hakata Station. The building has a large open space that can be integrated with the entrance hall to accommodate various events. The first floor is also home to small offices and Fuglen, the first outlet in Kyushu of a cafe originally from Norway. It is expected to serve as a new community hub for the Hakata Station area.



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整備が進む博多駅筑紫口エリア

九州の玄関口であるJR博多駅を中心に、新たな賑わいや雇用を創出し、歴史ある博多旧市街との回遊性を高めるために展開されているプロジェクト「博多コネクテッド」。博多駅から半径500メートルが対象ですが、これまではキャナルシティ博多へ続く博多駅前通りがある博多口が主に整備されてきました。ここにきて、新幹線乗り場がある筑紫口にも開発の波が広がっています。


その一つが筑紫口の駅前広場の再整備です。以前は歩行者や車・バスなどが狭い空間を交差するように行き交っていましたが、歩行者が歩きやすいように歩道の幅を5メートルから12メートルに拡張。また雨に濡れずに歩けるように駅前広場を囲む形で屋根が設置されました。一般車とタクシーが混在していた車道もタクシー専用の乗降場を設けて動線を区別。より安全で快適に歩行できるようになりました。


博多コネクテッドには老朽化したビルの建て替えを促進するという役割もあり、そのインセンティブとしてさまざまなボーナスが設けられています。例えば、つながり・広がりが生まれる広場の創出など、賑わいの拡大に寄与するビルに対しては容積率を最大50パーセントアップするなど、規制緩和や税制優遇の制度があります。その規制緩和第1号ビルとなったのが「博多イーストテラス」です。


博多イーストテラスは博多駅筑紫口から徒歩数分、大型ボーリング場があった場所に開発された複合オフィスビルです。ビルには広々としたオープンスペースが設けられ、エントランスホールなどと一体的に各種イベントなども開催できます。また1階にはスモールオフィスと九州初のノルウェー発祥のカフェ「FUGLEN(フグレン)」が入居。博多駅の新たなコミュニティの拠点として期待されています。