LastUpDate: March 3, 2016

Hakata Culture vol.109


Tracing Hakata’s History Along Taihaku-dori Ave.

Tracing Hakata’s History Along Taihaku-dori Ave. image


Taihaku-dori Ave. runs for about 2 km from Hakata Station to Hakata Port. With four lanes on either side of the median, it is one of the widest streets in Fukuoka City. Taihaku-dori, literally “big Hakata street,” was built in 1969 to commemorate the 80th anniversary of Fukuoka's incorporation as a city. The current street is an expanded version of Ichijoji, a road that marked the starting point of the redistricting of Hakata ordered by Hideyoshi Toyotomi in 1587.


Now, there are 20 monuments along Taihaku-dori as part of the Taihaku-dori Historical Walking Tour. Starting from Hakata station, you can take a stroll through history from the ancient Yayoi period up through the modern era. One monument is shaped like the Gold Seal, the famous National Treasure, while another is an actual stone anchor retrieved from Hakata Bay after the Mongol invasions of the late 13th century. Still other monuments use old photos and maps to give you a feel of how Hakata has changed over the years.


Taihaku-dori is also home to several of Hakata’s prime tourist attractions. For example, a stone monument marking the origin of railway travel in Kyushu stands on the site of the old Hakata Station. You will also find Jotenji Temple, which has deep ties to the Hakata Gion Yamakasa festival, and Tochoji Temple, home to the family graveyard of the Kuroda Clan. Finally, the avenue ends at the waterfront, which is home to several international conference and exhibition facilities like the Fukuoka Convention Center and Marine Messe Fukuoka.


The Waterfront is currently in the process of redevelopment, and one idea being floated is a ropeway connecting the area to Hakata Station. The ropeway, which would be built in the median of Taihaku-dori, would not only improve access to the Waterfront, it would afford brand new vistas of Hakata from the elevated cars. The plan is still in its infancy, but if realized, it would be Japan’s first-ever urban ropeway.



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大博通りで博多の歴史を知る

 博多駅から博多港に向かって真っすぐ続く約2キロの大博通り。中央分離帯を挟んで片側4車線と、福岡市内でもとりわけ広い道路です。「大博通り」という愛称は歴史ある博多の町の大通りを意味しています。1969年の福岡市制施行80周年を記念してつけられました。もともとは豊臣秀吉による「太閤町割」で、最初に区割りの起点とされた一小路(いちしょうじ)が拡張されたものです。

 この通りには「大博通り 歴史の散歩道」として、博多の歴史を紹介するモニュメントが20カ所ほど設置されています。博多駅からたどっていくと、弥生時代から近世までの歴史を年代ごとに追うことができます。国宝「金印」をかたどったモニュメント、蒙古襲来のときに博多湾に残された船の碇石、古い写真や古地図など、当時の様子や博多の町並みの移り変わりを感じることができます。

 また、大博通り周辺には博多の観光スポットがいくつも点在しています。以前、博多駅があった場所には九州鉄道発祥の碑が建っていますし、博多祇園山笠にゆかりの深い承天寺や、黒田藩主の墓所がある東長寺もあります。さらに大博通りが海に突き当たるウォーターフロント地区はコンベンションゾーン。福岡国際会議場やマリンメッセ福岡などの施設があり、国際的な会議や展示会などが開催されています。

 今、このウォーターフロント地区では再整備計画が進んでいますが、その中で浮上してきたのが大博通りのロープウェー構想。博多駅と博多港をつなぐために大博通りの上空にロープウェーを設置し、アクセスを向上させるのと同時に、空から博多の街の景観を楽しんでもらおうというもの。まだまだ計画の段階ですが、実現すれば日本初の都心型ロープウェーになる予定です。